Výsledky jednání ústavních činitelů k zahraniční politice
Praha 10. října (ČTK) - Prezident Miloš Zeman, premiér Andrej Babiš,
předseda Sněmovny Radek Vondráček (oba ANO) a předseda Senátu
Jaroslav Kubera (ODS) se dnes odpoledne sešli na Pražském hradě k
jednání o zahraniční politice. Později se k nim připojili ministři
vnitra, zahraničí a obrany Jan Hamáček, Tomáš Petříček (oba ČSSD)
a Lubomír Metnar (za ANO). Nejvyšší ústavní činitelé (NÚČ)
jednali zejména o těchto zahraničněpolitických tématech, uvedl
prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček:
Koordinace cest a návštěv nejvyšších ústavních činitelů
NÚČ se věnovali koordinaci cest a návštěv z ČR a do ČR, s důrazem
na realizaci priorit české zahraniční politiky. Kromě významných
bilaterálních kontaktů proběhne řada vícestranných či
mnohostranných jednání, mj. summit Přátel koheze v Praze (5. 11.),
připomínka výročí pádu Berlínské zdi v Berlíně (9. 11.), schůzka
nejvyšších představitelů NATO v Londýně (3. - 4. 12.), schůzky ve
formátu V4 či V4+. NÚČ dále diskutovali o koordinaci účasti na
vzpomínkových akcích k 30. výročí 17. listopadu.
Aktuální unijní témata (nová Komise, brexit a příprava
předsednictví ČR v Radě EU)
NÚČ diskutovali o procesu schvalování nové Evropské komise a
šířeji hodnotili formování evropských institucí pro nadcházející
období. Shodli se, že historicky první nabídka místopředsednického
postu EK pro paní Věru Jourovou je v širším smyslu potvrzením
odpovědného přístupu ČR k členství v EU. Je zřejmé, že
eurokomisařka za ČR bude mít obtížné portfolio, ať organizačně,
tak gesčně, nicméně právě to představuje i příležitost, aby
vynikly její kvality. Evropská komise představuje nadstátní orgán EU,
NÚČ proto věří, že Věra Jourová bude pracovat s ohledem na zájmy
všech členů Evropské unie včetně ČR.
Ačkoli primárním cílem zůstává brexit založený na dohodě, NÚČ
konstatovali významnou pravděpodobnost možného vystoupení Spojeného
království z EU bez výstupové dohody a zopakovali, že jakýkoliv
brexit bude představovat narušení vztahů mezi EU a Spojeným
královstvím. EU jako celek i jednotlivé členské státy, včetně ČR,
se na scénář brexitu bez dohody připravují legislativními i
nelegislativními opatřeními. Jednotlivé ústřední správní úřady
provedly analýzu příslušné legislativy s cílem připravit se na tuto
variantu a případně minimalizovat její negativní dopady v prvé řadě
na životy občanů a obchodní spolupráci. Zároveň byla zpracována
analýza stávajících i minulých bilaterálních dohod uzavřených mezi
ČR a UK, a to zejména se zřetelem na možnost jejich obnovení či
navázání na předchozí praxi tam, kde to bude s ohledem na právní
rámec možné. Od podpisu prezidentem republiky dne 7. března 2019 má
ČR připraven zákon o úpravě některých vztahů v souvislosti s
brexitem. Návrh obsahuje opatření, jež začnou platit v případě
brexitu bez dohody. Zákon řeší nejen postavení britských občanů v
ČR, ale také dává jistotu desítkám tisíc českých občanů
žijících v Británii. Klíčové je v případě odchodu UK bez dohody
aktivně usilovat prostřednictvím dialogu s britskou vládou o to, aby
byla v plné míře chráněna práva Čechů, kteří žijí a pracují ve
Spojeném království.
NÚČ posoudili dosavadní průběh příprav na Předsednictví ČR v
Radě EU v roce 2022. Shodli se, že přípravnému procesu je třeba
věnovat soustavnou pozornost, zejména s ohledem na splnění zadaných
úkolů ve stanovených termínech, a opět jej zhodnotí na další
schůzce.
Regionální formáty spolupráce - české předsednictví V4
NÚČ se sešli poprvé poté, co bylo zahájeno roční české
předsednictví V4 pod heslem "Rozumná Evropa", jež se soustředí na
tři klíčové oblasti - rozumná řešení, revoluční technologie,
sjednocující přístupy. Ve formátu V4 i V4+ již proběhly a proběhnou
schůzky na všech úrovních, o nejvýznamnějších z nichž se NÚČ
vzájemně informovali. V4 dokazuje, že je efektivním diskusním a
koordinačním fórem v řadě témat i praktickým nástrojem v
prosazování společných zájmů a hodnot, například v bezpečnosti,
energetice, rozvoji infrastruktury či rozšiřování EU.
Západní Balkán
V souvislosti s nedávnými úspěšnými summity premiérů zemí V4 a
Západního Balkánu a prezidentů zemí V4, Slovinska a Srbska NÚČ
připomněli, že nadále považují rozšíření EU za nejsilnější
prostředek EU k šíření bezpečnosti, stability a prosperity, jež
vychází ze svobodné volby partnerů plnit náročné podmínky EU. NÚČ
jednoznačně podporují vstup zemí Západního Balkánu do EU jako výraz
podpory budování jednotné Evropy. NÚČ jsou si vědomi křehkých
vztahů a složitostí regionálních procesů, shodují se ale v tom, že
jedině hmatatelná perspektiva evropské integrace je nástrojem trvalé a
udržitelné stabilizace a transformace celého regionu. Ze strany EU je
nyní klíčové potvrdit důvěryhodnost unijní politiky otevřených
dveří. NÚČ proto podporují, aby EU bez odkladu rozhodla zahájit
přístupová jednání s kandidátskými zeměmi Severní Makedonií a
také s Albánií. Současně očekávají, že pro nově ustavenou
Evropskou komisi bude příprava na rozšíření EU jednou z priorit s
cílem mít první kandidáty připraveny na vstup během příštího
víceletého rozpočtového období EU (do konce roku 2027). Očekávají
také, že budou urychlena přístupová jednání se Srbskem a Černou
Horou.
Důležité úkoly však leží také na straně zemí Západního
Balkánu. NÚČ zdůraznili, že veškerý pokrok v přístupových
jednáních bude vždy podmíněn plněním předepsaných kritérií,
důvěryhodností politické reprezentace, jakož i posunem v řešení
bilaterálních sporů v regionu.
V návaznosti na nedávné oficiální návštěvy prezidenta republiky a
předsedy Poslanecké sněmovny v Srbské republice NÚČ ocenili
přátelské vztahy mezi ČR a Srbskem, které se projevily mj. v podpoře
v důležitých dějinných momentech (1918, 1938, 1968). S vědomím
skutečnosti, že vláda ČR uznala Kosovskou republiku v roce 2008 de
iure, se NÚČ věnovali historickým okolnostem uznání, které označili
za problematické z několika důvodů. Vláda ČR uznala Kosovo v rozporu
s pozicí Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. O absenci plného konsensu
na úrovni nejvyšší politické reprezentace svědčí i neplnohodnotné
diplomatické zastoupení obou zemí, které zůstává na úrovni chargé
d´affaires, což však nebrání rozvoji bilaterálních vztahů. NÚČ
poukázali na fakt, že bez vyřešení kosovské otázky nebude možné
dokončit integrační proces celého regionu do EU, a vyzvali Srbsko i
Kosovo ke zlepšování vzájemných vztahů a k odstranění bariér
vzájemného obchodu v rámci CEFTA.
Euroatlantické vztahy
NÚČ zdůrazňují nutnost rozvíjení euroatlantických vazeb, a to jak
na politické, tak i ekonomické úrovni. Podporují zachování principů
volného obchodu mezi EU a USA.
Vztahy ČR s asijskými zeměmi
NÚČ diskutovali o vztazích ČR se zeměmi asijského kontinentu. ČR má
zájem na efektivně fungujícím multilaterálním systému
mezinárodních vztahů založeném na mezinárodním právu. Takový
systém je základním předpokladem také pro větší efektivitu v
bilaterálních obchodně-ekonomických a investičních vztazích. K
dosažení tohoto systému je žádoucí využít kontaktů s podobně
smýšlejícími partnery z asijského kontinentu, zejména s Japonskem,
Koreou a Indií. NÚČ podporují budování strategického partnerství s
Japonskem a Indií, včetně podpisu příslušných smluv. V tomto
kontextu NÚČ zdůraznili význam Indie pro udržování rovnováhy na
asijském kontinentě i rostoucí globální vliv Číny, a z toho
plynoucí nutnost se těmto zemím v české zahraniční politice
adekvátně věnovat. Vztah ČR k těmto velkým hráčům je a nadále
bude vyvážený - ČR uznává suverenitu asijských partnerů, včetně
respektu politiky jedné Číny uplatňované ze strany EU, a očekává
stejný, na respektu založený přístup vůči ČR. NÚČ ocenili, že
ČR se systematicky snaží využívat potenciálu Asie a diverzifikovat
své ekonomické vztahy a nacházet další zdroje efektivních investic do
ČR. V tomto kontextu hodlá dále posilovat svoji diplomatickou
přítomnost na asijském kontinentě. Od 1. 1. 2020 se otevře nový
zastupitelský úřad v Singapuru. V roce 2021 by mělo dojít k otevření
GK v Ho Či Minově městě. Vzhledem k situaci na trhu práce v ČR je
asijský kontinent také důležitým zdrojem pro řízený systém
získávání kvalifikovaných zahraničních pracovníků, například z
Mongolska či Filipín, samozřejmě s ohledem na bezpečnostní a jiná
rizika spojená s koncentrací zahraničních pracovníků.
Klimatická politika
Předseda vlády informoval NÚČ o své účasti na klimatickém summitu
OSN v New Yorku 23. září. NÚČ konstatovali, že otázky, ambice i
závazky související s klimatickou změnou zaujímají stále
prominentnější místo v mezinárodních vztazích a v globální
politice. ČR jako odpovědný člen mezinárodního společenství je
připravena přispět významným dílem. EU a její státy ovšem v tomto
úsilí nesmí zůstat osamoceny a musí na všech platformách
zajišťovat, aby náklady energetické transformace nedopadaly
disproporčně na některé státy, respektive jejich regiony, a aby
transformace hospodářství a společnosti byla sociálně spravedlivou.
NÚČ se shodli na nutnosti dlouhodobé, na vědeckém poznání založené
vize odpovědného přístupu k životnímu prostředí, zároveň však
připomněli i možné negativní důsledky vyplývající z ideologizace
debaty o změně klimatu. Zdůraznili, že naplňování mezinárodních
závazků, jež ČR přijala, musí být založeno na samostatném
rozhodování ČR, musí vycházet z vnitrostátních podmínek, zajistit
sociální smír a nesmí ohrožovat konkurenceschopnost českého
hospodářství ani suverenitu ČR v otázce volby energetického mixu,
zejména s ohledem na potenciál jaderné energetiky pro bezuhlíkovou
energetickou soběstačnost ČR. Současně se NÚČ shodli, že na
plnění závazků a cílů se musejí spravedlivě podílet všechny
země.
Mandát zahraničních operací AČR po roce 2020
NÚČ pokračovali ve strategické politické diskusi o budoucím
působení AČR v zahraničních operacích po konci platného mandátu v
roce 2020. Mezi priority pod mandáty NATO, EU i OSN budou patřit
zajišťování obrany a bezpečnosti Evropy, boj s terorismem a budování
schopností zahraničních partnerů. Geograficky se ČR soustředí
především na oblasti přiléhající k Evropě a na oblasti, jež jsou
pro bezpečnost Evropy významné. Důležitým principem je sdílená
odpovědnost ČR vůči ostatním účastníkům operací a misí podle
principu "together in, together out". NÚČ podporují další rozvoj
zahraničního působení ČR, tak aby docházelo k propojování
diplomatických, vojenských, ekonomických a rozvojových nástrojů při
stabilizaci krizových regionů a výsledky působení ČR v cílových
oblastech byly udržitelné. V tomto kontextu a v rámci boje proti
terorismu a nelegální migraci NÚČ podpořili případné další
navyšování vojenského působení ČR na podporu zemí Sahelu, zejména
Mali, a související otevření ZÚ, a doporučili tyto kroky doprovodit
příslušnými rozvojovými programy a dalšími aktivitami. Současně
NÚČ podporují případné úpravy právního rámce vysílání
ozbrojených sil Armády ČR do zahraničí tak, aby schvalovací proces
odpovídal časovému tlaku předpokládaných bezpečnostních výzev.
Problematice zahraničních operací AČR se NÚČ budou opětovně
věnovat na své příští schůzce.
Rozvojová spolupráce
ČR je připravena podílet se na šíření prostoru stability,
bezpečnosti a prosperity také poskytováním rozvojové pomoci.
Zohledňuje přitom, že rozvojová spolupráce není jen ekonomickým
nástrojem, ale je stále více provázána s dalšími aspekty, jako je
bezpečnost, nelegální migrace či příprava na změnu klimatu. Toto
pojetí se musí odrážet i v seznamu prioritních příjemců české
rozvojové pomoci. NÚČ považují za důležité používat moderní
formy rozvojové spolupráce, jež vedou k udržitelným výsledkům a
zvyšují ekonomický a sociální potenciál přijímajících zemí.
NÚČ oceňují, že ČR tyto moderní formy stále více nabízí,
například formou programu Záruka zahraniční rozvojové spolupráce.
NÚČ podporují, aby procentní podíl rozvojové pomoci na HDP ČR měl
stálou růstovou tendenci.
Vládní letka
NÚČ se shodli, že současná kapacita vládní letky je nedostatečná a
letka je zastaralá, což se projevuje při plánování zahraničních
cest a má negativní dopady na efektivitu zejména ekonomické diplomacie.
NÚČ očekávají konkrétní kroky ministerstva obrany vedoucí k
rozšíření flotily vládní letky, které v rámci svých kompetencí
podpoří.
10.10.2019 - ČTK
Senát PČR využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK zakázáno.
Copyright (2019) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Senát Parlamentu České republiky
Valdštejnské nám. 4, 118 01 Praha 1
- Tisková tajemnice
- Sue Nguyen
- Telefon
- +420 257 072 342
- Mobilní telefon
- +420 723 681 975